Idag så vaknade Sofia vid sju. Jag var helt död, så jag satt på smurfarna på tv och sen la jag mig i sängen en stund till. 
Det var bara det att Sofia kom efter en liten stund och låg och pratade och kramades. Så jag var så trött. Men sen gick hon en sväng och jag somnade om en snabbis. Sofia och jag var ute på en cykeltur på 13,79 km.
En bild på hur vi har cyklat, vad långt och vilken fart.

Efter det så käkade vi lite snabbt och sen var åkte vi iväg till lek och buslandet. 
Sofia kryper i en tunnel på lek och buslandet.

Sofia är väldigt rädd när det gäller rutschkanorna, men vi åkte i alla fall två st. Dom är ju så stora så till och med jag blir rädd. 
Sen hann vi till och med att åka förbi farmor Harriet och hälsa på en snabbis. 
Klockan 16.00 så var det barn och föräldraträff igen med syncentralen. 
Jag hade verkligen önskat att det här fanns när Sofia var liten. 
Dom andra barnen är 1 år två st av dom och den andra är 2 år. Så Sofia leker direkt inte med någon av dom, hon tycker mest det blir lite segt och långsamt när vi föräldrar håller på och pratar och hon ska vara stilla. 
Så jag är lite i valet och kvalet om vi ska vara med till hösten. 
Det är iofs väldigt trevligt att träffa dom andra, men vi är i ganska olika situationer. 
Vi har ganska mycket kontakt med andra föräldrar ändå. 

1 kommentarer

Jenni

27 May 2016 10:21

Hej! Jag hittade din blogg via Google-sökningar. Har en son med samma diagnos som din dotter (han är dock bara 5 månader). Det jag undrar över är om er dotter äter mediciner varje dag, samt hur utredningen av synskada gick till. Har hon tunna synnerver på båda ögonen eller bara på det hon är blind på? Och har ni fått någon annan diagnos (typ autism eller så) eller är det bara synen hon kommer ha problem med i framtiden? Förlåt för många frågor. Hoppas du orkar och vill svara på dom, skulle betyda väldigt mycket. Med vänlig hälsning, Jenni

Svar: Hej!
Våran dotter äter inga mediciner. Hon får en spruta med tillväxthormon varje kväll. Som hon kommer att få ta resten av livet.
Båda synnerverna är tunna. Nu har ögonläkaren kommit fram till att hon är blind på vänster öga och ser dåligt på det andra typ 0.01.
Vi har träffat en ortopedist med Sofia så hon har lyst i hennes ögon och även kollat i fall hon följer blicken på föremål.
Nu när hon har blivit större så finns det kort med äpple,hus,fyrkant och cirkel i olika storlekar som funkar lite på samma sätt som när vi kollar på en tavla och säger bokstäver. Nu kan hon även prata så hon frågar om det är nått hon inte ser vad det är. Hon frågar mycket om olika ljud vad det är 😊
Jag var väldigt orolig över att hon kanske skulle få någon annan diagnos tillsammans eftersom diagnosen är så bred, men när vi träffade doktorn när hon var ett halv år, så sa hon att hon är så social så autism har hon inte.
Det är ingen fara. Jag hade exakt samma frågor och googlade som en galning när Sofia var bebis. Det var därför jag startade den här bloggen. För jag förhoppningsvis kunde hjälpa någon annan som har samma frågor som vi hade. Vi fick jätte mycket hjälp av en annan blogg när vi var i samma sitts. Om du har några mera frågor så är det bara att fråga på . Jag har Facebook och även mail. [email protected] . Med vänlig hälsning, Malin 💕
Malin Sidoroff

Kommentera

Publiceras ej